Στατιστικά (και διαφήμιση) στο Διαδίκτυο
Ξέρετε ίσως οτι το δίκτυο σήμερα δέχεται μέρος της διαφημιστικής δαπάνης σε όλο τον κόσμο. Πολλές εταιρίες βασίζουν τη διαφημιστική τους εκστρατεία και σε αυτό, συχνά στηριζόμενες σε διάφορες μετρήσεις.
Σκοπός του μηνύματος είναι να καταδείξει οτι τόσο οι διαφημιζόμενοι όσο και οι διαφημιστές πατούν συχνότατα σε αλλοιώσιμα, ευάλωτα ή/και μη επαληθεύσιμα στοιχεία.
Αν ανήκετε σε μία από αυτές τις κατηγορίες, ίσως σας βοηθήσει να δείτε τα πράγματα λίγο πιο ρεαλιστικά.
Ενημερωτικά, έχω βρεθεί και στις δύο πλευρές (δέχομαι-βάζω διαφήμιση) αλλά και στη θέση αυτού που "μαγειρεύει" τις μετρήσεις (ας πούμε webmaster), όχι παρεμβαίνοντας στους όποιους μετρητές αλλά στηριζόμενος ακριβώς στις αδυναμίες τους.
Ας δούμε μερικές από αυτές και κατά πόσον ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Hits/accesses
Ενας άχρηστος αριθμός. Μετράει πόσες γραμμές έχει το αρχείο καταγραφής, χωρίς κανένα ποιοτικό στοιχείο.
Αν η ιστοσελίδα παραμείνει ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΙΔΙΑ για ένα μετρούμενο διάστημα, χρησιμεύει σαν συκγκριτικό στοιχείο για τα μεσοδιαστήματα.
Πρακτικά αυτό δε συμβαίνει ποτέ.
Σε καμμία περίπτωση δεν αποτελεί στοιχείο σύγκρισης μεταξύ δύο διαφορετικών ιστοσελίδων.
Bandwidth
Ενας αριθμός που χρησιμεύει κυρίως για να ξέρει ο κάτοχος της ιστοσελίδας πόσο θα πληρώσει.
Εξαρτάται από τον αριθμό των σελίδων, τον αριθμό των εμφανίσεων (pageviews), τον όγκο των εικόνων, τις τυχόν τεχνικές συμπίεσης κλπ.
Σε καμμία περίπτωση δεν αποτελεί στοιχείο σύγκρισης μεταξύ δύο διαφορετικών ιστοσελίδων.
Unique IPs
Είναι οι μοναδικές IP διευθύνσεις που έχουν καταγραφεί στο σχετικό αρχείο.
Ενας πολύ καλός και πρόσφορος για συγκρίσεις αριθμός, με την προϋπόθεση οτι αναφέρεται σε δεδομένο χρόνο και εφόσον έχει αφαιρεθεί η "εσωτερική κατανάλωση".
Κατά τη γνώμη μου, ο μόνος πραγματικά αξιόπιστος αριθμός (εφόσον δεν έχει μεσολαβήσει μαγείρεμα φυσικά). Αν έχετε και ποιοτικά χαρακτηριστικά (χώρες κλπ), ακόμα καλύτερα.
Pageviews
Ενας πολύ ωραίος αριθμός, που αναφέρεται στον αριθμό εμφανίσεων των σελίδων περιεχομένου.
Προσφέρεται για εσωτερική κυρίως κατανάλωση, αφού ο κάθε κατασκευαστής σελίδας μπορεί να την υλοποιήσει κατά τρόπο που μία πλήρης εμφάνιση να καταγράφεται σαν μία ή είκοσι εμφανίσεις.
Επειδή είναι αδύνατον να γνωρίζετε ΤΙ και ΠΩΣ έχει μαγειρέψει ο κάθε κατασκευαστής και επειδή αυτό μπορεί να αλλάξει ανά πάσα στιγμή, χωρίς καμμία αλλαγή σε αυτό που βλέπετε σαν "ιστοσελίδα", δεν προσφέρεται για συγκρίσεις.
Μόνη περίπτωση για σύγκριση μεταξύ διαφορετικών ιστοσελίδων είναι να ζητήσει κανείς τις εμφανίσεις ενός συγκεκριμένου και απογυμνωμένου (χωρίς παρελκόμενα) αρχείου (όχι ιστοσελίδας, προσοχή - επιλεγμένου μέρους ιστοσελίδας). Αυτό όμως απαιτεί κάποιον ειδικό, τόσο για να βρει τι θα ζητήσει κανείς όσο και για να εκτιμήσει και συγκρίνει τους αριθμούς.
Visitors, visits-sessions, time spent
Ο αριθμός υποτίθεται οτι μετράει αριθμό επισκεπτών και επισκέψεων σε δεδομένη ιστοσελίδα, για δεδομένο χρονικό διάστημα.
Συνήθως είναι μια σύμβαση (και ως ένα βαθμό αυθαιρεσία) και όχι ένας απόλυτος αριθμός:
- ο ένας κατασκευαστής δέχεται οτι "αν σε διάστημα 20 λεπτών έχω κλήση από τον παράγοντα Χ, τότε πρόκειται για τον ίδιο επισκέπτη που συνεχίζει".
- ο άλλος κατασκευαστής δέχεται οτι "αν σε διάστημα 30 λεπτών έχω κλήση από τον παράγοντα Ψ, τότε πρόκειται για τον ίδιο visitor αλλά για διαφορετικό, νέο visit".
Επειδή ΑΝ ξέραμε αυτούς τους αριθμούς, όλοι θα ήμασταν πολύ ευτυχισμένοι, έχουν αναπτυχθεί διάφορα συστήματα μέτρησης. Ολα όμως έχουν μικρότερα ή μεγαλύτερα προβλήματα, συμβάσεις και ανάλογες αποκλίσεις από την αλήθεια.
Τα πιο καλά συστήματα, επικοινωνούν με την ιστοσελίδα, όσο αυτή είναι ενεργή στον browser, ενημερώνοντας το καταγραφικό αρχείο οτι ο επισκέπτης παραμένει ίδιος και η περιήγησή του συνεχίζεται.
Ακόμα κι αυτά βέβαια έχουν σοβαρά προβλήματα:
- αν έχω τον browser καλυμμένο με ένα άλλο κείμενο, είμαι visitor εκείνη την ώρα ή όχι;
- αν κάτσει κάποιος άλλος στον υπολογιστή μου και συνεχίσει, είμαι ο ίδιος visitor και ο χρόνος μετράει;
- αν διακόψω τη σύνδεση στο δικτυο (επειδή πχ το κείμενο είναι μεγάλο και θέλω χρόνο να το διαβάσω) και μετά από δύο ώρες επιστρέψω και συνεχίσω, πολλά συστήματα με μετράνε σαν νέο visitor.
- αν, διαβάζοντας μια σελίδα, ανοίξω σε νέο παράθυρο μια παραπομπή, ποιανού visitor είμαι;
- αν ανοίξω την παραπομπή στο μέσον ενός κειμένου και μετά επιστρέψω για το υπόλοιπο;
- αν ταυτόχρονα κάνω τσατ ενώ διαβάζω μια σελίδα; αν η σελίδα ξεχαστεί ανοιχτή αλλά εγώ κάνω τσατ;
Ολα αυτά ισχύουν και στις μετρήσεις του "χρόνου παραμονής" - είναι μια σύμβαση, που πολλοί αποδέχονται, ελλείψει καλύτερης μεθόδου. ΔΕΝ είναι κάποιος απόλυτα μετρήσιμος αριθμός που δεν επιδέχεται αμφισβήτιση, αφού στηρίζεται σε αυτοματισμούς που με τη σειρά τους βασίζονται σε συμβάσεις.
Μόνο σε περιτπώσεις διαδραστικών sites μπορούμε με σχετική ασφάλεια να μιλάμε για χρόνους, επειδή απαιτούν κάποιο κλικ (επιλεγόμενη από τον χρήστη ενέργεια) για να συνεχίσει κανείς, οπότε μετράμε από ενέργεια σε ενέργεια. Πάλι βέβαια άλλου τύπου αποτελέσματα θα δώσει μια περιπέτεια (adventure), ένα σκάκι ή το google.
Γιατί είναι τόσο σημαντική η Alexa, το Netratings, το toprankings κλπ;
Πολύ απλά, γιατί αυτοί προσφέρουν τις ποιοτικά καλύτερες μετρήσεις - όχι όμως την αλήθεια.
Ολοι στηρίζονται στην υπόθεση που λέει "αν κάνει λάθος, κάνει το ίδιο λάθος για όλους", το οποίο όμως επίσης γνωρίζουν οτι είναι σε ένα βαθμό λάθος.
Αν συγκρίνουμε το Χ Mail System (πχ Yahoo Paid) που δεν έχει διαφημίσεις με το Y που έχει (Yahoo free), θεωρώντας οτι όλα τα υπόλοιπα στοιχεία είναι απολύτως ίδια, το X θα γράψει λιγότερα sessions ΚΑΙ μικρότερους χρόνους παραμονής σε σχέση με το Y, που είναι τεχνικά σωστό μεν, αλλά το "μειώνει" διαφημιστικά.
Υπάρχουν κι άλλα λάθη φυσικά, που βασίζονται στο στατιστικό δείγμα. Ενα ερώτημα που θα έπρεπε να απασχολεί είναι "ποιός δέχεται να γίνει στατιστικό δείγμα". Πολλοί, συμφωνώ - όχι όμως όλοι. Για μένα, το στατιστικό δείγμα είναι απλώς ένα υποσύνολο όσων που δέχονται να είναι στατιστικά δείγματα. Εσείς βάλατε (πχ) Alexa Toolbar; Το έβαλα δοκιμαστικά για μια βδομάδα, στα πλαίσια μιας έρευνας - διαπίστωσα σημαντικές καθυστερήσεις και άλλα προβλήματα στο σύστημά μου και προφανώς το έβγαλα αμέσως μετά το τέλος της έρευνας.
Σε ποιά σελίδα είναι καλύτερα να βάλω banner;
Βάλτε ένα όμοιο banner, στην ίδια θέση, στις προς σύγκριση ιστοσελίδες, μέσω μιας αξιόπιστης εταιρίας εξυπηρέτησης και μετρήστε τα αποτελέσματά σας.
Λάβετε υπόψη τον παράγοντα χρόνο και τυχόν ποιοτικές διαφορές των σελίδων (άλλοι έχουν κίνηση το Σ/Κ και άλλοι τις καθημερινές, άλλοι το πρωί και άλλοι το βράδυ, άλλοι έλκουν περισσότερο τις νεαρές ηλικίες κλπ).
Συνεχίστε με τη σελίδα που σας έδωσε τα καλύτερα συνολικά αποτελέσματα, σε σχέση πάντα με το στόχο που θέσατε (αναγνωρισιμότητα, πωλήσεις, οτιδήποτε).
Στην ανάγκη, συμβουλευθείτε έναν ειδικό (για μικρές δαπάνες μάλλον δεν σας συμφέρει αυτό).
Προφανώς υπάρχουν πάρα πολλά στοιχεία ακόμα που προσφέρονται, από referers και search engines μέχρι μέγεθος οθόνης. Δεν κάνω διατριβή, έδωσα απλά μερικά χτυπητά παραδείγματα για τα προβλήματα που έχουν οι μετρήσεις στο δίκτυο. Κατά τη γνώμη μου, η καλύτερη δουλειά είναι το data mining, με βάση τα log files και με την προϋπόθεση οτι οι ιστοσελίδες έχουν στηθεί κατά τρόπο που να υποβοηθούν τις μετρήσεις και τις αναλύσεις. Δυστυχώς δεν είναι και ό,τι πιο χρηστικό.
Σκοπός του μηνύματος είναι να καταδείξει οτι τόσο οι διαφημιζόμενοι όσο και οι διαφημιστές πατούν συχνότατα σε αλλοιώσιμα, ευάλωτα ή/και μη επαληθεύσιμα στοιχεία.
Αν ανήκετε σε μία από αυτές τις κατηγορίες, ίσως σας βοηθήσει να δείτε τα πράγματα λίγο πιο ρεαλιστικά.
Ενημερωτικά, έχω βρεθεί και στις δύο πλευρές (δέχομαι-βάζω διαφήμιση) αλλά και στη θέση αυτού που "μαγειρεύει" τις μετρήσεις (ας πούμε webmaster), όχι παρεμβαίνοντας στους όποιους μετρητές αλλά στηριζόμενος ακριβώς στις αδυναμίες τους.
Ας δούμε μερικές από αυτές και κατά πόσον ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Hits/accesses
Ενας άχρηστος αριθμός. Μετράει πόσες γραμμές έχει το αρχείο καταγραφής, χωρίς κανένα ποιοτικό στοιχείο.
Αν η ιστοσελίδα παραμείνει ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΙΔΙΑ για ένα μετρούμενο διάστημα, χρησιμεύει σαν συκγκριτικό στοιχείο για τα μεσοδιαστήματα.
Πρακτικά αυτό δε συμβαίνει ποτέ.
Σε καμμία περίπτωση δεν αποτελεί στοιχείο σύγκρισης μεταξύ δύο διαφορετικών ιστοσελίδων.
Bandwidth
Ενας αριθμός που χρησιμεύει κυρίως για να ξέρει ο κάτοχος της ιστοσελίδας πόσο θα πληρώσει.
Εξαρτάται από τον αριθμό των σελίδων, τον αριθμό των εμφανίσεων (pageviews), τον όγκο των εικόνων, τις τυχόν τεχνικές συμπίεσης κλπ.
Σε καμμία περίπτωση δεν αποτελεί στοιχείο σύγκρισης μεταξύ δύο διαφορετικών ιστοσελίδων.
Unique IPs
Είναι οι μοναδικές IP διευθύνσεις που έχουν καταγραφεί στο σχετικό αρχείο.
Ενας πολύ καλός και πρόσφορος για συγκρίσεις αριθμός, με την προϋπόθεση οτι αναφέρεται σε δεδομένο χρόνο και εφόσον έχει αφαιρεθεί η "εσωτερική κατανάλωση".
Κατά τη γνώμη μου, ο μόνος πραγματικά αξιόπιστος αριθμός (εφόσον δεν έχει μεσολαβήσει μαγείρεμα φυσικά). Αν έχετε και ποιοτικά χαρακτηριστικά (χώρες κλπ), ακόμα καλύτερα.
Pageviews
Ενας πολύ ωραίος αριθμός, που αναφέρεται στον αριθμό εμφανίσεων των σελίδων περιεχομένου.
Προσφέρεται για εσωτερική κυρίως κατανάλωση, αφού ο κάθε κατασκευαστής σελίδας μπορεί να την υλοποιήσει κατά τρόπο που μία πλήρης εμφάνιση να καταγράφεται σαν μία ή είκοσι εμφανίσεις.
Επειδή είναι αδύνατον να γνωρίζετε ΤΙ και ΠΩΣ έχει μαγειρέψει ο κάθε κατασκευαστής και επειδή αυτό μπορεί να αλλάξει ανά πάσα στιγμή, χωρίς καμμία αλλαγή σε αυτό που βλέπετε σαν "ιστοσελίδα", δεν προσφέρεται για συγκρίσεις.
Μόνη περίπτωση για σύγκριση μεταξύ διαφορετικών ιστοσελίδων είναι να ζητήσει κανείς τις εμφανίσεις ενός συγκεκριμένου και απογυμνωμένου (χωρίς παρελκόμενα) αρχείου (όχι ιστοσελίδας, προσοχή - επιλεγμένου μέρους ιστοσελίδας). Αυτό όμως απαιτεί κάποιον ειδικό, τόσο για να βρει τι θα ζητήσει κανείς όσο και για να εκτιμήσει και συγκρίνει τους αριθμούς.
Visitors, visits-sessions, time spent
Ο αριθμός υποτίθεται οτι μετράει αριθμό επισκεπτών και επισκέψεων σε δεδομένη ιστοσελίδα, για δεδομένο χρονικό διάστημα.
Συνήθως είναι μια σύμβαση (και ως ένα βαθμό αυθαιρεσία) και όχι ένας απόλυτος αριθμός:
- ο ένας κατασκευαστής δέχεται οτι "αν σε διάστημα 20 λεπτών έχω κλήση από τον παράγοντα Χ, τότε πρόκειται για τον ίδιο επισκέπτη που συνεχίζει".
- ο άλλος κατασκευαστής δέχεται οτι "αν σε διάστημα 30 λεπτών έχω κλήση από τον παράγοντα Ψ, τότε πρόκειται για τον ίδιο visitor αλλά για διαφορετικό, νέο visit".
Επειδή ΑΝ ξέραμε αυτούς τους αριθμούς, όλοι θα ήμασταν πολύ ευτυχισμένοι, έχουν αναπτυχθεί διάφορα συστήματα μέτρησης. Ολα όμως έχουν μικρότερα ή μεγαλύτερα προβλήματα, συμβάσεις και ανάλογες αποκλίσεις από την αλήθεια.
Τα πιο καλά συστήματα, επικοινωνούν με την ιστοσελίδα, όσο αυτή είναι ενεργή στον browser, ενημερώνοντας το καταγραφικό αρχείο οτι ο επισκέπτης παραμένει ίδιος και η περιήγησή του συνεχίζεται.
Ακόμα κι αυτά βέβαια έχουν σοβαρά προβλήματα:
- αν έχω τον browser καλυμμένο με ένα άλλο κείμενο, είμαι visitor εκείνη την ώρα ή όχι;
- αν κάτσει κάποιος άλλος στον υπολογιστή μου και συνεχίσει, είμαι ο ίδιος visitor και ο χρόνος μετράει;
- αν διακόψω τη σύνδεση στο δικτυο (επειδή πχ το κείμενο είναι μεγάλο και θέλω χρόνο να το διαβάσω) και μετά από δύο ώρες επιστρέψω και συνεχίσω, πολλά συστήματα με μετράνε σαν νέο visitor.
- αν, διαβάζοντας μια σελίδα, ανοίξω σε νέο παράθυρο μια παραπομπή, ποιανού visitor είμαι;
- αν ανοίξω την παραπομπή στο μέσον ενός κειμένου και μετά επιστρέψω για το υπόλοιπο;
- αν ταυτόχρονα κάνω τσατ ενώ διαβάζω μια σελίδα; αν η σελίδα ξεχαστεί ανοιχτή αλλά εγώ κάνω τσατ;
Ολα αυτά ισχύουν και στις μετρήσεις του "χρόνου παραμονής" - είναι μια σύμβαση, που πολλοί αποδέχονται, ελλείψει καλύτερης μεθόδου. ΔΕΝ είναι κάποιος απόλυτα μετρήσιμος αριθμός που δεν επιδέχεται αμφισβήτιση, αφού στηρίζεται σε αυτοματισμούς που με τη σειρά τους βασίζονται σε συμβάσεις.
Μόνο σε περιτπώσεις διαδραστικών sites μπορούμε με σχετική ασφάλεια να μιλάμε για χρόνους, επειδή απαιτούν κάποιο κλικ (επιλεγόμενη από τον χρήστη ενέργεια) για να συνεχίσει κανείς, οπότε μετράμε από ενέργεια σε ενέργεια. Πάλι βέβαια άλλου τύπου αποτελέσματα θα δώσει μια περιπέτεια (adventure), ένα σκάκι ή το google.
Γιατί είναι τόσο σημαντική η Alexa, το Netratings, το toprankings κλπ;
Πολύ απλά, γιατί αυτοί προσφέρουν τις ποιοτικά καλύτερες μετρήσεις - όχι όμως την αλήθεια.
Ολοι στηρίζονται στην υπόθεση που λέει "αν κάνει λάθος, κάνει το ίδιο λάθος για όλους", το οποίο όμως επίσης γνωρίζουν οτι είναι σε ένα βαθμό λάθος.
Αν συγκρίνουμε το Χ Mail System (πχ Yahoo Paid) που δεν έχει διαφημίσεις με το Y που έχει (Yahoo free), θεωρώντας οτι όλα τα υπόλοιπα στοιχεία είναι απολύτως ίδια, το X θα γράψει λιγότερα sessions ΚΑΙ μικρότερους χρόνους παραμονής σε σχέση με το Y, που είναι τεχνικά σωστό μεν, αλλά το "μειώνει" διαφημιστικά.
Υπάρχουν κι άλλα λάθη φυσικά, που βασίζονται στο στατιστικό δείγμα. Ενα ερώτημα που θα έπρεπε να απασχολεί είναι "ποιός δέχεται να γίνει στατιστικό δείγμα". Πολλοί, συμφωνώ - όχι όμως όλοι. Για μένα, το στατιστικό δείγμα είναι απλώς ένα υποσύνολο όσων που δέχονται να είναι στατιστικά δείγματα. Εσείς βάλατε (πχ) Alexa Toolbar; Το έβαλα δοκιμαστικά για μια βδομάδα, στα πλαίσια μιας έρευνας - διαπίστωσα σημαντικές καθυστερήσεις και άλλα προβλήματα στο σύστημά μου και προφανώς το έβγαλα αμέσως μετά το τέλος της έρευνας.
Σε ποιά σελίδα είναι καλύτερα να βάλω banner;
Βάλτε ένα όμοιο banner, στην ίδια θέση, στις προς σύγκριση ιστοσελίδες, μέσω μιας αξιόπιστης εταιρίας εξυπηρέτησης και μετρήστε τα αποτελέσματά σας.
Λάβετε υπόψη τον παράγοντα χρόνο και τυχόν ποιοτικές διαφορές των σελίδων (άλλοι έχουν κίνηση το Σ/Κ και άλλοι τις καθημερινές, άλλοι το πρωί και άλλοι το βράδυ, άλλοι έλκουν περισσότερο τις νεαρές ηλικίες κλπ).
Συνεχίστε με τη σελίδα που σας έδωσε τα καλύτερα συνολικά αποτελέσματα, σε σχέση πάντα με το στόχο που θέσατε (αναγνωρισιμότητα, πωλήσεις, οτιδήποτε).
Στην ανάγκη, συμβουλευθείτε έναν ειδικό (για μικρές δαπάνες μάλλον δεν σας συμφέρει αυτό).
Προφανώς υπάρχουν πάρα πολλά στοιχεία ακόμα που προσφέρονται, από referers και search engines μέχρι μέγεθος οθόνης. Δεν κάνω διατριβή, έδωσα απλά μερικά χτυπητά παραδείγματα για τα προβλήματα που έχουν οι μετρήσεις στο δίκτυο. Κατά τη γνώμη μου, η καλύτερη δουλειά είναι το data mining, με βάση τα log files και με την προϋπόθεση οτι οι ιστοσελίδες έχουν στηθεί κατά τρόπο που να υποβοηθούν τις μετρήσεις και τις αναλύσεις. Δυστυχώς δεν είναι και ό,τι πιο χρηστικό.
12 Comments:
ενδιαφέροντα όλα. Πολύ καλό το φροντιστήριο alombar :)
Πάω για διάβασμα τώρα πού έχω χρόνο. στο προηγούμενο Post. Πήγα να το διαβάσω από την δουλειά, αλλά άσε. Εχουμε και έξοδα. :)
Καλησπέρα.
@skorpina
Το www.iab.net είναι μια καλή αρχή, αν και δείχνει κάπως μονόπλευρα το θέμα (πχ δεν θα τολμήσει ποτέ να μιλήσει για μαγειρέματα - όπως και η Alexa ποτέ δεν ανακοίνωσε το λάθος στη μεθοδολογία της, παρότι το διόρθωσε). Ομοίως το www.webtrends.com, από μια διαφορετική σκοπιά. Ψάχνοντας πάντως θα βρεις χιλιάδες αναφορές. Αν μάλιστα εστιαστείς στο χώρο αυτών που φτιάχνουν τις εφαρμογές μετρήσεων, κάποια στιγμή θα δεις και την άλλη, αθέατη, πλευρά.
@epikairos
Υπάρχουν κι έξω προβλήματα - σημαντικά. Ο λόγος είναι οτι μετράμε ό,τι μπορεί να μετρηθεί και σαν δείγμα λαμβάνουμε αυτούς που δέχονται να είναι δείγμα. Ακόμα κι αν το δείγμα το δεχτούμε σαν αντιπροσωπευτικό (ποτέ δεν είναι), ποιος θα μου πει πόσο αξίζει διαφημιστικά ένα παιχνίδι δράσης που διαδραματίζεται σε μία μόνο σελίδα (flash apps, java, ajax κλπ); Σίγουρα καμμία από τις υπάρχουσες τεχνολογίες μέτρησης, απλά γιατί δεν μπορούν να μετρήσουν κάτι τέτοιο. Ψάχνω κι εγώ μεθόδους μέτρησης μιας και με ενδιαφέρει και από τις τρεις πλευρές το ζήτημα, αλλά όλο στα log files καταλήγω...
Δεν επενδύουν στην Ελλάδα όσο ίσως της αναλογεί, για αρκετούς λόγους(μέγεθος αγοράς σε συνδιασμό με γλώσσα, σχετική αναξιοπιστία μετρήσεων λόγω μικρής διείσδυσης άρα και μεγέθους δείγματος, συχνότατα φαινόμενα κουτοπονηριάς, γραφειοκρατία, κλπ). Αυτοί τουλάχιστον είναι μερικοί από τους λόγους που (σε μια πολυεθνική με την οποία συνεργάζομαι) προτείνω δυσανάλογα μεγάλο κομμάτι στην Ιταλία σε σχέση με την Ελλάδα (6 προς 1), παρότι στο συγκεκριμένο χώρο η δίκαιη σχέση θα έπρεπε να είναι 3 προς 1 περίπου. Για άλλους λόγους προτείνω και, σε μικρά μεγέθη βέβαια, την Τουρκία (πρόβλεψη σημαντικής ανόδου, ενώ αποδέχονται το μικρό υπάρχον μέγεθος της αγοράς και δίνουν σχετικά χαμηλές τιμές - σε αντίθεση με την πλειοψηφία στην Ελλάδα).
Υπάρχει κι ένα γενικότερο πρόβλημα, νοοτροπίας κυρίως: για κάποιο λόγο, αποφεύγουν να συνδέουν τη διαφήμιση με τις μεταβολές στις πωλήσεις, ακόμα κι αν αυτός είναι ο στόχος. Δεν ξέρω αν είναι γενικό το φαινόμενο, ούτε αν ισχύει σε άλλες χώρες, το έχω όμως συναντήσει αρκετές φορές εδώ, με αποτέλεσμα να ξοδεύονται διαφημιστικά κονδύλια σε αμφισβητούμενους αποδέκτες.
Πριν τέσσερα χρόνια είχα κάνει μια σχετική μελέτη για (πολύ) γνωστή πολυεθνική, η οποία πολύ χοντρικά σημείωνε οτι:
- για τον διαφημιζόμενο "αν δε ανέβουν οι πωλήσεις δεν αξίζει να ασχολείσαι" (αδικούνται πολλοί)
- για το διαφημιστή "είτε θα κάνω το δικό μου data mining, ή θα κάνω δοκιμές διαφήμισης" (γόρδιος δεσμός και υπερβολικός κόπος)
- για τον αποδέκτη "πώς να αποδείξετε οτι είστε αξιόπιστος" (μέγα πρόβλημα)
- για τον τεχνικό "φτιάξε τις σελίδες έτσι που να μπορούμε να μετρήσουμε Χ και Ψ πράγματα"
...και κατέληγε να λέει οτι "το μη χείρον βέλτιστον", ή αλλιώς δεχτείτε ό,τι σας δίνουν, πάρτε στοιχεία από διαφορετικές πηγές, συγκρίνετε με άλλους, αλλά τελικά χρησιμοποιείστε την κοινή λογική και κρίνετε τα αποτελέσματα, πριν καταλήξετε σε συμπεράσματα. Επιπλέον, αξιολογείτε την τακτική σας σε τακτά διαστήματα.
--
Μόλις είδα το περί Alexa - έχεις δίκιο, μόνο που όλοι αυτοί αποτελούν για τις εταιρίες "πηγές πληροφόρησης" - όλα σε συνδιασμό. Μετράει βλέπεις και η διασπορά και η πώληση (και χίλια δυο άλλα - κανείς δεν κατέχει την απόλυτη αλήθεια).
Το SEO είναι ένα άρθρο από μόνο του (search engines optimization)...
(δε γράφω άλλο σεντόνι - promise!)
@epikairos
Ξέρω πως τα μισά λεφτά που δίνω στη διαφήμιση είναι πεταμένα αλλά δεν ξέρω ποια μισά
Δεν ήξερα οτι ήταν του Ford (η διαφήμιση δεν είναι άμεσα η δουλειά μου) αλλά γεγονός είναι οτι έχει απόλυτο δίκιο!
Για τα υπόλοιπα δεν... τσιμπάω, αλλά αν σου προκύψει, ρώτα την όποια netratings τι ακριβώς εννοεί "session" ή "web page" ας πούμε - θα βγάλεις μαργαριτάρια :)
Alombar, εντυπωσιάστηκα πάρα πολύ… Κάποιος λοιπόν μετράει τις αναπνοές μας εκεί πέρα?
Συγνώμη τώρα, να ρωτήσω κάτι χαζό : εμάς ως σέρφερς και ως βλογερς, τι μας νοιάζει ποιος μας μετράει και με ποιο τρόπο? Είναι επικίνδυνο? (θα ανατιναχθεί??), ή απευθύνεσαι μόνο σε όσους τους αφορούν οι μετρήσεις, (για διαφημιστικούς ή επαγγελματικούς λόγους) και κακώς χωνόμαστε εδώ εμείς οι άσχετοι και νομίζουμε ότι μπορούμε να έχουμε άποψη επί του θέματος?
Πάντως να ξέρεις, βρήκα πολύ πολύ ενδιαφέροντα και εντυπωσιακά όσα έγραψες.
@lemon
(μου θύμισες μια διαφήμιση... λεμονάκι μυρωδάτο)
Οπως τα λέει ο Επίκαιρος - καμμιά ανησυχία πάντως, το web δεν δαγκώνει (η αφέλεια όμως δεν είναι τόσο ακίνδυνη).
@epikairos
Τα μπισκοτάκια δεν εξαιρούνται: τεχνικές υπάρχουν πολλές, η μεθοδολογία από πίσω είναι που χωλαίνει (δες κάτι απλό: ακόμα κι αν μπορώ να μετρήσω ό,τι θέλω, ΤΙ είναι σωστό να μετρήσω σε ένα "site" φτιαγμένο όλο με flash;).
Είδες που είπα πριν τι ακριβώς εννοούν site; Πού να δεις τι τραβάω με το Ajax (ψάχτο, χρησιμοποιώ την τεχνική πριν "ανακαλυφθεί" η ονομασία της).
Πάντως δεν είμαι πια τόσο απόλυτος, οι ανάγκες δεν είναι μόνο "παρουσίαση κειμένου". Σκέψου μια εφαρμογή ζωντανής ενημέρωσης χρηματιστηρίου, ένα παιχνίδι δράσης, ένα chatroom και γενικά εφαρμογές όπου η πληροφορία αλλάζει πολύ συχνά, σε βαθμό που μοιάζει περισσότερο με ταινία παρά με σελίδα. Μετράμε βλέπεις σελίδες, αλλά το σήμερα (και το αύριο) είναι πολυμεσικό και μεταβαλλόμενο σε πραγματικό χρόνο.
Για το flash, επαφίεμαι στα polls και στο actionscript (ασύγχρονες κλήσεις σε καταγραφικό). Ευτυχώς μου στέλνουν και οι πελάτες καμμιά φορά πληροφορίες από τα banners.
Το HP-UX το έθαψα οριστικά το 1999, με το AIX αναγκάστηκα να ζήσω και το 2000 και έμεινε το Solaris μέχρι πρόσφατα. Η μεγάλη αγάπη μου βέβαια παραμένει το Linux (από την 0.94) κι ας μουρμουράγανε (ακόμα γκρινιάζουν) περί BSD οι... σκληροπυρηνικοί. Είναι πιο κομψό το Linux ρε παιδί μου!!
Λεφτά όμως βγάζω από το .NET...
Χε χε χε - μου θύμισες τη Vodafone που κάποτε έκανε hosting το site της Stet :)
δεν θα αναφερθώ στο συγκεκριμένο θέμα, αλλά μου έκανε εντύπωση αυτό το οποίο έγραψες σε άλλο blog περί κουλτουρέ κινηματογράφους και Βυζάντιο στο Αιγάλεω...
Όσοι γνώρισαν το «Βυζάντιο» ξέρουν.
Πριν από 3 χρόνια που πέρασα ξανά από εκεί τιν είδα πολύ clean look και χαλάστηκα.
Απίστευτα ενδιαφέρον το θέμα σου!
Θα συμφωνήσω ότι ήταν από τα καλύτερα σεμινάρια που έχω παρακολουθήσει έστω και εξ αποστάσεως (Πατερούληηηηηηηη!!!)
Μου θύμισες ότι δεν έχω γράψει για την έρευνα (η κλίση στη στατιστική και στη διαφήμιση είναι κληρονομική;) και πρέπει κάποια στιγμή να το κάνω. Μάλλον θα τη βρεις ενδιαφέρουσα.
Εγώ πάντως πάλι κάτι έμαθα!
Θέν κιου!
Φιλιά μουστρομπουζουκάκι μου!
(άρχισα τις φιλοφρονήσεις μπας και δω χαρτζηλίκι το ΣΚ!) :-Ρ
@Armiriki
Το Βυζάντιο υπήρξε ο ναός της μάθησης για πολύ κόσμο! Πολλά παιδιά γίναν άντρες με τη βοήθειά του :)
Πάνε κάμποσα χρόνια, ούτε θυμάμαι ακριβώς πού είναι...
@Μικρουλι
Τα νέα σου τα έμαθα κι ας μην τα σχολίασα - σκίζει η ομάδα!
Αν έχεις κάτι σχετικό πολύ θα ήθελα να το διαβάσω...
Φιλιά και σε σένα μικρό και άτακτο!
(πάρε 2 ευρώ και να τα ξοδέψεις με προσοχή!)
Εμένα πάντως μου έκανε ακόμα μεγαλύτερη εντύπωση το ΤΡΙΤΟ αποτέλεσμα ;)
μα τόσο ενδιαφέρον από ιστολόγους για την διαφήμιση; Να αναρωτηθώ αν τελικά όλοι δε ζούμε με την φαντασίωση ότι "έχουμε αξία", μέσα από αυτά που λέμε (και άρα μας διαβάζουν - μας επισκέπτονται) => θα μπορούσαμε να βγάλουμε € με την αξία μας. Που είναι απλή αξία, το ότι είμαστε εμείς... και για αυτό και μόνο, κάποιος θα μας πλήρωνε;
Μα αν το σκεφτείτε το παιχνίδι της διαφήμισης και του Marketing, για όλους εμάς πληρώνει (απλά δεν μας πληρώνει απευθείας) είτε είναι διαφήμιση στην τηλεόραση, είτε στην εφημερίδα, είτε στην ιστοσελίδα άντε και στο ιστολόγιο...
Αν κάποιος, ένας φορέας ας πούμε, μάζευε τα λεφτά του Marketing των διαφόρων εταιριών που στόχο έχουν να επηρεάσουν τον κάθε ένα από εμάς, και μας τα μοίραζε (μαζί με μια λίστα από τους χορηγούς.. χεχε) δε θα χρειαζόταν βιβλιογραφία για CTR, CPM, κλπ κλπ
η συνέχεια της σκέψης σε άλλο post..
Δημοσίευση σχολίου
<< ΠΙΣΩ